Krtčí norou 9: Popis hry, šifry

Kompletní zadání

Šifry, úvodní řadu, cílový úkol a nápovědy Krtčí norou 9 nabízíme ke stáhnutí: KN9_šifry_nápovědy.pdf Licence Creative Commons (9 MB). Hra obsahuje šifry, které nejsou v papírové podobě, a jiné prvky těžko převeditelné do papírové podoby. Takové případy jsou vysvětleny a šifry je tedy možné luštit i doma. Použijte mapu Moravský kras 1:25000, 1. až 3. vydání Geodézie online. U šifer, kde tato mapa nestačí, je poznámka.

Organizátorská reportáž

Přípravy (psáno před hrou)

Nové posily

Po Krtčí norou 8 v září 2012 jsme si znovu uvědomili, kolik času a úsilí zorganizování šifrovací hry zabere. Nadšení hned pokračovat nebylo velké, proto jsme si opět dali roční přestávku.

Na podzim 2013 nastal čas začít přípravy nebo odpočívat dál. Rozhodli jsme se oslovit šifrující přátele a vůbec všechny hráče Krtčí norou s nabídkou spolupráce. Kdyby se nenašlo alespoň pět lidí, nechtěli jsme pokračovat. Naštěstí se ozvalo několik jednotlivců (děkujeme) a hlavně jeden celý tým, JTHTN z Prahy, s nimiž jsme se poprvé setkali pár minut před startem Tmou 15 v Brně.

Rok příprav

Od té doby proběhlo devět šifrovacích nebo organizačních schůzí brněnské části, několik podobných v Praze a menší společné setkání. Vybrali jsme šifrovačkami téměř nenavštívené lesy přírodního parku Říčky východně od Brna a vyrazili tam na pět průzkumných výletů. V létě 2014 následovalo pět testů, děkujeme všem testerům za připomínky vedoucí k vylepšení hry. V září jsme balili vajíčka a opracovávali šifru Pro radost v Praze a tiskli zadání, laminovali nápovědy a vše kompletovali v Brně. Mezitím bylo potřeba ohlásit hru úřadům, zajistit cíl, vyjednat dopravu týmů za cenu, která nezabere celý rozpočet hry, a věnovat se přihlašujícím se týmům. Kromě několika drobností se nám podařilo celu sobotní hru nachystat a zabalit již ve čtvrtek večer.

Ze spousty nápadů jsme sestavili kolem třiceti prototypů šifer. Do hry nakonec prošlo šifer šestnáct. Některé nebyly dost dobré, jiné v testech nefungovaly tak, jak jsme doufali, a jeden princip nám vyfoukla (a lépe zpracovala) Bedna. Testovali jsme tři náměty úvodní řady. Naopak o týmovém úkolu v cíli bylo brzy jasno, vybírali jsme jen zajímavá tajná slova.

Očekávání

Na četné žádosti jsme se rozhodli nezavírat stanoviště ve druhé části hry. Přesto zdůrazňujeme, že nápovědy a nastavení bodového systému jsou od toho, abyste do konce hry došli do cíle. Podle pravidel Tmou hrejte Tmou.

Průběh testů nasvědčoval tomu, že šifry by měly být snazší než v předchozích Krtčích norách. Snad ne příliš. Nejtěžší se zdála být 12. šifra, kterou vyřešila jen jedna luštící skupina z osmi. Neúspěšní řešitelé však nebyli daleko a uznávali, že řešení dává smysl. Řadu testy vyžehlených šifer narušovala šifra 8V s myšlenkou vyžadující naladění na autorské myšlení v posledním kroku. Překvapit mohly dvě skrývací šifry. Naopak druhá šifra hry by měla tentokrát odpovídat zařazení na začátek hry a rozdělovací šifra vedoucí do Pohody by měla být konečně výrazně snazší a kratší než výzvová šifra na stejném místě. Pisoár na stromě je připomínkou legendy z KN5 – označovače jízdenek na stromě. Přestože závěrečný úkol není obtížný, díky cílové nervozitě bude napínavý. Celkově by šifry měly vyznět vesele, hravě, se slovy „kalhotky“ a „cíl“ jako opakujícími se motivy. My jsme se při luštění bavili dobře. K lepší rozmanitosti chybí matematická šifra.

Trasa byla přibližně určena již od začátku plánování, většina stanovišť se však několikrát posunula podle objevů při výletech nebo přizpůsobila požadavkům šifer. Menší cesty v mapě mnohdy neodpovídají skutečnosti, proto je třeba orientovat se podle jiných linií a vrstevnic. Za několik voleb přesunů ve hře by se (s trochou nadsázky) nemusely stydět ani orientační závody. Očekáváme shovívavé počasí, barvy počínajícího podzimu a první týmy brzy v cíli.

Jak to dopadlo

Zahájení

Ráno rozbalujeme prezenci a odvoz věcí do cíle před Lídlem ve Slatině. Dorazilo 59 týmů ze 62 přihlášených. Těšíme se na hru, vše je přece nachystáno, snad se nic nepokazí. Daří se nám vměstnat účastníky do dvou autobusů, nemusíme přivolávat další.

Mezitím se do terénu přesunují dvě skupiny hlídačů stanovišť – auty a linkovým autobusem. Orgům jedoucím s týmy volá skupina hlídačů z linkového busu. Omylem nastoupili do špatného spoje a vystoupili v Mokré! Posíláme pro ně auta a modlíme se, abychom nemuseli příliš odkládat start. Zpoždění dělá asi 25 minut.

Na šumické hřiště nás přichází podpořit starosta. Je to v pořádku, technopárty opravdu nejsme. :-) První týmy odcházejí hned s vyvěšením obrázku lnu. Polojasná obloha a šumící les lákají k rozběhnutí se pro šifru. My instalujeme pisoár na Vildenberku. Po počátečních problémech se hra rozjíždí.

Kalhoty a kalhotky

Hlídači šifer 2 až 7 jsou na svých místech. Probíhám trasu a těším se z usmívajících se obličejů hráčů. Na stanovištích zní občasné výbuchy smíchu. Čelo závodu je naladěno soutěžně, mírně nervózně, ale i to pomáhá: „Zbláznil ses? V těch bublinkách může být šifra!“ – „Šifra? No jo!“

Na druhém stanovišti do smíchu není. Nápověda více mate, než pomáhá, to jsme nechtěli. Dozvídáme se to, když je pozdě zasáhnout. Zatímco nejrychlejší týmy postupují hrou velice rychle, část hráčů je zaseknutá na dvojce a čtyřce. Navíc téměř po celé délce trasy není mobilní signál! Centrála stěží předává pokyny hlídačům šifer, na několik stanovišť musíme se vzkazy doběhnout. Nestíháme umístit šifru 11. Záložní kopie stačí jen Roflcopteru, v zápětí přiběhnuvší Bazinga musí chvíli čekat.

Před soumrakem se rozpršelo. Postupně stahujeme první polovinu stanovišť, zbytek funguje až do konce hry v deset večer. Déšť, chlad a vlhkost dělají luštění nepohodlným. Skrývací jedenáctá šifra putuje po předání hlídačem do ochranné fólie. Naděje na vyřešení tím klesá, je nám týmů líto, napovídat však nesmíme. Ve spojení s nepřesnými rozměry zadání se z vtipné hříčky, již jsme plánovali, stává hlavní zabiják. Přesto ji pět týmů vyřeší. Před hrou jsme se obávali nízké obtížnosti, teď netrpělivě očekáváme každý tým v cíli.

V cíli

Před půl pátou přichází Bazinga, bezchybně plní týmový úkol a s plným počtem bodů vítězí! V březinské sokolovně přivítáme ještě dva stobodové týmy: NaPALM a HALUZnou ORGanizáciu. Ostatní týmy využívají záchranu, většinou na jedenáctce. Cíle nakonec dosahuje šestnáct týmů. Dalších přibližně dvacet skupin přichází zatleskat vítězům, prohlédnout řešení šifer a zahnat hlad gulášem. Odjíždí se opět plným autobusem.

Navzdory několika chybám a večernímu dešti věříme, že se vám hra líbila. Ohlasy na trase a v cíli svědčí o krásné trase a promyšlených šifrách. Několik detailů mohlo být ještě promyšlenějších. Díky za vaše názory!

Vrhneme-li se do pořádání ještě jednou, počáteční šifry budou mít účinnější nápovědy a Pohoda bude kratší. Prvky, které jste chválili, zachováme. Na shledanou na nějaké další šifrovačce!

Vaši organizátoři